Foto-seriál EK – 10 kroků k lezení (8-12 měsíců)

náhledová fotka II
28 Dub, 2016

Foto-seriál EK – 10 kroků k lezení (8-12 měsíců)

Jak pomoci dítěti ke správnému lezení?  (Ukázka na 8mi měsíční Elišce)

 

Proč neleze a mělo by?
Když dítě neleze, může to mít hned několik příčin. Slabé bříško, slabé ručičky, kluzká podlaha, používání chodítka (které je často příčinou i špatné chůze), nebo mu rodiče příliš brzy nabídli sed a stavěli ho na nožičky, a tak dítě tuto velmi důležitou dovednost přeskočí. Přesto doporučuji dítě k lezení motivovat. Každé dítě je schopno se lezení naučit!!!

Proč je lezení vůbec tak důležité?

Když dítě leze, zapojuje všechny důležité svaly (na krčku, mezi lopatkami, zádové, břišní i hýžďové), které bude následně potřebovat pro kvalitní vzpřímení v sedu i chůzi, a tím správný vývoj páteře. Při lezení dochází ke křížovému pohybu, díky kterému se dokonale propojují hemisféry. Tím se zlepšuje jeho rovnováha, orientace, koordinace i soustředění. Děti, které nelezou, mohou mít později problémy s učením.

lezení 1

  1. V první řadě je důležité dítě svlékat několikrát denně z kalhotek, plen a ponožek a v poloze na zádech ho lákat ke zvedání končetin nad tělíčko, obratu na levý i pravý bok s bočním vzpřímením a poté k obratu na bříško přes schoulení a boční vzpřímení. Tím ho nejlépe stimulujeme k zapojení často slabého bříška.

        lezení 2       lezeni 3

2. Osmiměsíční dítě učíme klečet na kolínkách, které mu zpočátku přidržujeme vlastními stehny. Důležitost věnujte správnému položení nožiček, špičkami dovnitř a patami směrem ven. Dítě motivujeme na hračku a komentujeme, co s ním právě děláme.

         lezení 4       lezení 5

3. V této pozici ukazujeme dětem na zemi různé hračky nebo si prohlížíme knížku. Cílem je, aby se dívalo na zem či podložku a mělo zájem se o ni opřít. Jakmile se opře o zem ručkama, tak mu na ně přeneseme váhu a tím si postupně posiluje paže.

116a

4. Můžeme si s dítětem hrát i tzv. střemhlavou reakci a trakaře. Dítě držíme zády k sobě kolem pasu a poměrně svižně ho přiblížíme k podložce. Cílem je, aby se naučilo zareagovat předpažením a opřením o podložku. Tato reakce je důležité i do budoucna při pádech. Po opření dlaněmi o podložku mu umožníme udělat pár krůčků pouze rukama. Tak se dítě učí držet váhu těla na rukou a posiluje paže, bříško i svaly mezi lopatkami.

121a

5. Celkově je velmi nápomocné, když již dítě od 4. měsíce věku učíme zvedat hračky ze země, ze stolu či z podložky. Dítě sleduje hračku na zemi, a tím srovná hlavičku do osy s tělíčkem. V této poloze posiluje šíjové, mezilopatkové i břišní svaly. Touha zachytit hračku i zemská přitažlivost, ho vede k předpažení a často i k pokrčení kolínek pod tělo. Tato pozice, obličejem, rukama i kolínky k podložce se mu jeví tak přirozená, že se postupně o ni pokouší samo.

119a

6. Když už dítěti přeneseme váhu i na ručičky, jistíme ho pod břichem roztaženu rukou, kterou občas odlehčujeme, aby si dítě zkusilo vlastní váhu. Postupně přenášíme váhu dítěte střídavě na kolínka a ručičky a s pravidelným pohupováním mu zpíváme do rytmu „houpy, houpy, kočka snědla kroupy, ..“.

115a (zmenšena velikost)

7.  Držení dítěte kolem bříška a pasu můžeme postupné uvolnit a občas mu jen upravit poklek na kolínkách rukama. Stále ho vedeme k houpání a motivujeme na hračku k vlastnímu zájmu o posun vpřed.

114a

8. Když se dítě houpe v prohnutí páteře, je vhodné mu poškádlit bříško ze stran, a tím ho nastimulovat k zapojení břišních svalů. Nejlépe se to dělá v nahotě, kdy i samotný krátkodobý chlad způsobí lepší zapojení všech svalů. Klečícímu dítěti šimráme po stranách bříško. Po chvíli ucítíme, že ho opravdu zapojilo. Dítěti je potřeba nabídnout pravidelný odpočinek.

11a (zmenšena velikost)

9. Poslední fází je napovědět dítěti, jak se má posouvat dopředu a střídat tak končetiny. Jednou rukou ho jistíme pod bříškem a druhou rukou fixujeme lýtko a bérec pokrčené nožky do podložky. Rukou pod bříškem jemně přenášíme váhu dítěte střídavě dopředu a dozadu a slovně ho povzbuzujeme k přesunu ručky vpřed.

17a

10. Při všech činnostech pravidelně střídáme strany.  Při všech hrách je důležité komentování veškerých činností, laskavé povzbuzování, trpělivé čekání na vlastní reakci dítěte a pravidelný odpočinek.

12a

Více informací o tom, jak posilovat slabé bříško a celkově připravit kojence na přirozené zvládnutí lezení najdete v tomto on-line kurzu: http://kurzy.evakiedronova.cz/videokurzy/kurz-4/lekce-2/?categoryId=2&videoPlayer-112-videoVariantId=468

Eva Kiedroňová

1 komentář

  1. Jana K.
    říká:

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, moje dcerka 6,5 měsíce, je strašně hyperaktivní. Když je na bříšku, tak neustále kope nožičkama, nejvíce asi pravou. Kope i když je tedy na zádičkách. Ale zajímalo by mě, zda bych ji měla nějak podpořit, protože když je na bříšku, dělá hodiny a strašně rychle couvá dozadu. Bohužel nějak nemůže přijít na to, jak lézt dopředu. Poradíte mi? Má všude okolo spousty hraček a když jí to potom nejde začne se vztekat. Na ručičky se krásně zvedá ale nějak tu prdelku nahoru nechce dát. Děkuji za odpověď

Odpovědět

*